Szeretném, ha ez a blog kapocs lehetne Magyarország-NagyVilág és köztünk, akik most Portugáliában vagyunk otthon.
Annyit kérek Tőled, ki erre jársz, hogy írj (olyasmit, amiről megismerünk). Csak azért, hogy tudjuk, meglátogattál.

U.i.: Persze, ami itt megjelenik írás, kép és minden egyéb - kivéve a blog design-t - saját "termék", lenyúlni tilos :)

Magyarok Portugáliában! Csináltam levelező listát és egy csoportot az "arckönyvben"- ha szeretnétek rajta-benne lenni, írjatok! :)

2010. február 24., szerda

Ezek a portugálok, na, de kérem... körforgalom, zebra és egyéb KRESZségek

Jelenleg kettőnk közül nem én vagyok, aki hivatalosan autót vezethet, ám egyformán nem értünk pár portugál szokást az autózás terén.
Körforgalmi index - két típus van: nem indexel, indexel. Kb. egyformán idegesítő a magyar vezetőnek a kétsávos körforgalomba besoroláskor, benti haladáskor és kikanyarodáskor. Azt vettük észre, hogy ált. a besorolás után a belső sávban haladnak függetlenül a körforgalomban megtett út hosszától vagy, ami rosszabb: a két sáv között.
- nem indexel: akkor most ki akar jönni a körforgalomból (hirtelen fordulattal) vagy bent marad? Várjunk vagy se?
- indexel: de merre?? Van, aki a besorolás megkezdése előtt már indexel balra és ezt megtartja addig, amíg el nem hagyja a körforgalmat. Namármost, kifelé jobbra kéne, nem? A másik fajta, aki végig jobbra indexel. Ez pedig azért érthetetlen, mert mi kintről várva arra számítunk, hogy akkor ő előttünk el is hagyja a körforgalmat, így mi behajthatunk. De nem, ugyan... ő elhúz előttünk, szokásos portugál dinamikus gyorsasággal, jó esetben a belső sávban, nem pedig a kettő között.
Szenteste pont előttünk ment egymásnak egy kisfurgon és egy személygépkocsi, mert a kiskocsi ki akart slisszolni a körforgalomból belső sávból még a külsőn haladó furgon előtt. Mi pedig épp kicsorogtunk tőlük jobbra, mert másfelé nem volt út. Igaz, ott is akartuk elhagyni a körbe-karikát.

Zebra: legyen szó a legkisebb személygépkocsiról vagy nagy behemót teherautóról, itt a gyalogosnak akkor is elsőbbsége van. Lassan kezdek bízni a portugál sofőrökben, és le merek lépni még akkor is, ha elég gyorsan jön az autó, de van még 10 métere a zebráig, mert tudom, hogy nem fog rajtam át menni. Azért néha, még duplán be akarom biztosítani magam, aminek az a vége, hogy szegény autósnak le kell lassítania teljesen és megállnia. Ilyenkor kedvesen mosolygok, hátha ez csökkenti a rosszérzést benne. Nem is tudom, hogy egy portugál ilyenkor mit is gondol... de talán nem haragszik :) Azért említettem meg a kocsi méretet az előbb, mert a buszok is betartják a szabályt. Tudnotok kell, kedves olvasóink, hogy itt a buszok is nagyon dinamikusan mennek. Eleinte rángatózásnak érezi a magyar BKV-hoz szokott ember, de rájön, hogy ez más. Itt a busz puhán fékez, nem kattog, nem rángat, csak az ember fizikai tehetetlensége lép életbe a gyors sebességváltásnál. Visszatérve a zebrára: gyakorló buszutasként már többször tapasztaltam, hogy a zebra kezdetére alig lóg be az orra a busznak, mert tudja, hogy honnan kell fékezni... gyalogos is átmegy, busz se lóg be a zebrára... csak az utasok próbálják megtartani magukat a busz belsejében. Szóval, ezt a hirtelen fékezést annyira még nem élvezem. Komolyan: az ilyen helyzetekben a gyalogos miért nem gondol a buszozósokra? Miért kell neki mindenáron lelépni? OK, hogy ővé az elsőbbség, de azért felmérhetné a terepet... És még meg se köszöni a buszvezetőnek... Azt is észrevettük, hogy itt a gyalogosok szinte bárhol lelépnek az úttestre. Emlékszem, régen Budapesten is szokás volt ez, de kihalt. Itt meg vígan mennek keresztbe-kasul az emberek, sőt, ha nincs azon az oldalon járda, ahol éppen menni akar, nem megy át a túloldalra, hanem, a padka mellett gyalogol akár több tíz métert is.
Szóval, nagy a bizalom a sofőrök iránt, az biztos.

Parkolás: bárhol és bármikor. Ezt majd kifejtem.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése