Szeretném, ha ez a blog kapocs lehetne Magyarország-NagyVilág és köztünk, akik most Portugáliában vagyunk otthon.
Annyit kérek Tőled, ki erre jársz, hogy írj (olyasmit, amiről megismerünk). Csak azért, hogy tudjuk, meglátogattál.

U.i.: Persze, ami itt megjelenik írás, kép és minden egyéb - kivéve a blog design-t - saját "termék", lenyúlni tilos :)

Magyarok Portugáliában! Csináltam levelező listát és egy csoportot az "arckönyvben"- ha szeretnétek rajta-benne lenni, írjatok! :)

2010. november 28., vasárnap

Jegyeket és bérleteket...1.

Hiszen utazni nem lehet ingyé'. Ezért itt is megvan az ára mindennek. Először lássuk a papírba öntött formákat majd az árakat.

Lehet jegyet venni az adott járművön - a legdrágább megoldás - vagy jegyárusoknál, ez azért olcsóbb. Általában a árusok tömbökben adják.
Kis zöld/kék mágnes kártya - feltölthető, egy évig érvényes. Ha lejár, de van még rajta pénz, azt a jegyiroda-kockadobozokban bizonyos megállóknál át lehet rakatni egy új kártyára. Használható a metrón és a Lisszabonban cirkáló buszokon, villamosokon, amiket a Carris cég működtet. Elég vékony, mindig attól félek, hogy összetöröm, meghajlítom, ami nem lenne szerencsés, mert a belsejében vékony drótszálak futnak körbe-körbe. Bármikor rátöltetünk pénzt, megnézhetjük még mennyi van rajta. Mindezt a metró állomásoknál lévő automatáknál lehet megtenni.
Bérlet - ez is kártya, vastagságra olyan, mint egy bankkártya, csak rajta van a tulajdonos enyhén űrbéli arcképe. Még egy jó fotót nem láttam eddig, akárki béreltét néztem. Mi például úgy nézünk ki, mint két menekült. Adott metró állomásokon kell kitölteni egy igénylő lapot és leadni. Aztán vagy egy hét, vagy két nap alatt elkészül. Az utóbbi a sürgősségi eset, ekkor fizetni kell, ha jól emlékszem, 7 eurót pluszban. Maga a bérlet nekünk fejenként 10 euró volt + a fénykép 2009. márciusában. Pár évig érvényes, havonta kell feltöltetni a chip-kártya részét a jegyirodáknál, viszonteladóknál - pl. nekünk egy "ápiszos bácsi" az ismerősünk ilyen téren - vagy a metró állomásoknál lévő automatáknál. Ha Lisszabonon kívüli területen is használni szeretnénk - ld. térkép -, akkor pluszban matricát kell venni, ami egy hónapig díszeleg ráragasztva a kártyára, majd jön a következő hónap újabb matricával, ha úgy dönt az utas.

A jegy Lisszabon környékén működő buszokra érvényes, bent a városban a zöld kártyát lehet használni egy-egy alkalmankénti utazásra. Ha az ember sokat utazik, a bérlet a pénztárcakímélőbb. Mi alapján vesszük a bérletet? Mennyit fizetünk érte? Alapvetően a következő térkép a megoldás kulcsa:



A fehér hátterű terület jelenti Lisszabon városát - a Tejotól északra eső rész -, a szürke pedig a következő zóna (coroa). Elvileg koncentrikus körökhöz hasonló az egész. A lisszaboni körrel együtt eddig négy létezik. Bizonyos kilométerenként alakították ki, még nem teljesen jöttünk rá a "váltószám(ok)ra". (A folyó déli részén is található a körökből, de most nem sikerült olyan térképet találnom. Keresem, nem adtam még fel. :) )
A bérletet kérhetjük különböző kombinációkkal: csak metró; metró + Carris (azaz lisszaboni buszok, villamosok és felvonók); metró + Carris + különböző zónák (ha a 2. zónára kérem, akkor az 1. zóna is benne lesz a koncentrikusságból adódóan.) Ezeken kívül lehet kombinálni a gyorsvasúttal, a hajóval, de ezekkel kapcsolatban nincs személyes tapasztalat.

Most nézzük a dolgok anyagi vonzatát, azaz: mi mennyibe is kerül ha csak egy útra szeretnénk jegyet váltani?

Lisszabonon belül a zöld kártyát használva a Carrison: 0.85 €
Lisszabonon belül helyszínen váltott jegy a Carrison: 1.45 €
Lisszabonon belül a zöld kártyát használva a metrón: 0.85 €
Átlépve a zónahatárt zöld kártyával a metrón: 1.15 €

A metróra nem lehet helyben venni jegyet, maradnak a "kártyák" vagy a bakugrás az érvényesítő bejárat felett be- és kimenetkor = lógás

Egy napra feltöltés: 3.75 euró (mi ezt sose próbáltuk, nem tudom, mi mindenre érvényes. Utána nézek majd.)