Szeretném, ha ez a blog kapocs lehetne Magyarország-NagyVilág és köztünk, akik most Portugáliában vagyunk otthon.
Annyit kérek Tőled, ki erre jársz, hogy írj (olyasmit, amiről megismerünk). Csak azért, hogy tudjuk, meglátogattál.

U.i.: Persze, ami itt megjelenik írás, kép és minden egyéb - kivéve a blog design-t - saját "termék", lenyúlni tilos :)

Magyarok Portugáliában! Csináltam levelező listát és egy csoportot az "arckönyvben"- ha szeretnétek rajta-benne lenni, írjatok! :)

2010. december 9., csütörtök

Jegyeket és bérleteket...5. - gyakorlati tudnivalók

A metró jegyek áráról szóló bejegyzésből kimaradt egy típus: a zapping. Ez annyit tesz, hogy a zöld/kék mágneskártya feltöltésekor ebben a lehetőségben adott pénzmennyiségek közül kiválasztunk egyet - van olyan, amivel kapunk pár eurócentet ajándékba - és ezzel nem csak a metrón, hanem a Carris járműveken ill. a hajón is utazhatunk. Ha nem zappingolunk, akkor csak vagy erre vagy arra a járműre lesz érvényes a kártyánk. Ám, ha az adott pénzt elköltöttük, akkor tölthetünk másik utazási módra is. Ami a lényeg: egyszerre csak egy fajta lehet rátöltve a kártyára. Ezzel már párszor megjártam, míg végre megértettem, hogyan is működik a rendszer. Tapasztalat: megéri a zapping üzemmódra váltás, mert így biztos, hogy mindenre felszállhatunk. :-)

A jegy-bérlet érvényesítése:

1. Metró: minden egyes állomáson jobbra és balra is várnak az átjáró kapuk. Minden kapu felett és jobb oldalt az érvényesítő panelon térd magasságban világít vagy egy zöld nyíl - a te oldaladról lehet átmenni a kapun - vagy egy piros X - ellentétes irányból jöhetnek át -, ám a nép baromira nem figyel erre, és néha mint a birkák mennek, és csodálkoznak, hogy miért nem engedi őket át a kapu. Az érvényesítő panel mindig jobbkézre esik. A tetején van egy érzékelő rész - a zöld/kék kártya fotójával - erre kell rárakni a kártyát/bérletet, majd a kép felett vagy zöld vagy piros fény villan hang kíséretében. A fényjelzéskor az egysoros kijelzőn a gép kiírja, hogy mit érzékel: érvényes kártya + mennyi pénz van még a kártyán - zöld fény esetében -, ill. nem érvényes kártya - piros fénnyel egyetemben -. Ez után vagy mehetsz az oldalra szétnyíló kapuszárnyakon keresztül vagy nem. Ez utóbbinak oka lehet: nem jó kaput választottál, nem érvényes a jegyed/bérleted (pl.: nincs rajta elég pénz - logikusan ez a bérletre nem vonatkozik ), a gép egyszerűen rosszul érzékeli a "papírodat". Bármelyik eset áll fenn, még egy próba olykor csodákra képes és szabad az út. Ha nem, akkor lehet segítséget kérni a közelben cirkáló metrós segítőktől. A hivatalos titulusukra még nem jöttem rá, mert nem ellenőrök, nem forgalomirányítók, se nem rendőrök. Persze a segítség kérés akkor nyerő, ha szabályosan akarsz utazni és tényleg nem te vagy a ludas a piros fény felvillanásában.

2. Carris: a zöld/kék kártyát állványra felszerelt sárga-fekete készülékhez kell hozzáérinteni. Ismét zöld vagy piros fény és csipogás és a már ismert írásbeli tájékoztatás rövidebb formája: érvényes/nem érvényes jegy. Minden járművön több gép is van, így nem kell azonnal az elsőhöz menni. A villamosoknál a helyzet annyiban változik, hogy bármelyik ajtón fel- és le lehet szállni, így néha tömegbirkózássá válik az érvényesítés.

3. Rodiviária de Lisboa: buszok, csak az első ajtón van felszállás és ezzel egyetemben a vezetőnek kell láttamoznia a bérletet egy fejbólintás formájában vagy a szélvédő tövében elhelyezett jegylyukasztóba belesüllyeszted a jegy megfelelő oldalát.

4. CP, azaz Comboios de Portugal (a gyorsvasút): vehetsz jegyet a pénztárnál, ekkor szorongathatod a kalauzra várva. Feltöltheted a CP-re szóló zöld kártyát (ez nem egyenlő a metró-Carris kártyával, külön kell venni vagy automatából vagy a pénztárnál) automatánál/pénztárnál, majd ugyanaz a procedúra vár, mint a metró kapuknál.

Azt hiszem, ennyi :-)
Jó utat mindenkinek, ha egyszer eljön ide. Segítség tőlünk bárkinek bármikor ingyenes ;-)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése